Скільки ти можеш назвати серіалів, де головними персонажами є жінки з їхніми буденностями (або не зовсім) та проблемами, з якими могла стикатись кожна з нас? Думаю, що ще 5 років тому на це запитання було б складно відповісти, але зараз ситуація змінилась.
Пропонуємо тобі до уваги топ-10 серіалів з феміністською оптикою, які репрезентують актуальні проблеми у сфері прав жінок та фемінізму.

1. ПАСКУДА (Fleabag, 2016-2019)

Джерело

Британська драмедія, в якій головну роль зіграла Фібі Воллер-Брідж. Вона також є сценаристкою серіалу, що здобув безліч нагород і велику пошану критиків.

Головна героїня — безіменна власниця невеликого кафе, проживає у Лондоні і абсолютно не знає, як жити це життя. Вона не соромиться власного лібідо і спить з ким хоче і коли хоче. Незалежна і відверта, Воллер-Брідж намагається зрозуміти, що означає бути сучасною жінкою. Коли на фемконференції спікерка ставить питання «чи готові ви проміняти 5 років свого життя на ідеальне тіло?», в залі піднімаються дві руки — головної героїні і її сестри. «Ми погані феміністки», — підсумовує Фібі.

Злам так званої «четвертої стіни» зближує нас з героїнею, дає змогу пережити разом з нею її важкі стосунки з родиною, а також невимовний біль втрати близької людини. 

«Це — історія кохання», — каже нам Фібі у другому сезоні, витираючи перед дзеркалом розбитий до крові ніс.

2. МЕРТВИЙ ДЛЯ МЕНЕ (Dead to me, 2019-…)

Джерело

З назви стає зрозуміло, що історія буде кривавою, але варто зосередитись на тому, що це перш за все історія двох подруг, хоча і геть не типова. 

Близько трьох місяців тому чоловіка Джен збив невідомий водій, в результаті чого вона лишилась одна з двома дітьми. Безконтрольний гнів, втрата життєвих орієнтирів… У Джен немає віри в майбутнє.

Раптом, опинившись в групі психологічної підтримки, вона знайомиться з дивакуватою Джуді, яка, хоч і має власні травми, готова щиро піклуватись і підтримувати Джен і її дітей. Це, мабуть, головний меседж серіалу. Замість замовчувати страждання, намагатись відволікти або розважити, варто вислухати близьку людину, просто бути поруч і дати простір для переживання і проживання горя. 

Від серіалу не варто очікувати лінійного оповідання. Це справжні емоційні гойдалки. Дружба головних героїнь розвивається так стрімко і непередбачувано, що під час перегляду неодноразово згадуєш мем «переживаю за їхні стосунки більше, ніж за свої».

3. ЕНН (Anne with an E, 2017-2019)

Джерело

Черговий серіал британського виробництва. Головна персонажка, Енн — закохане в життя дівчисько з рудим волоссям. Її випадково удочерили вже немолоді брат із сестрою, які живуть у віддаленій і казковій канадській провінції. Казковою її робить сама Енн, яка вміє дивуватись всьому, що бачить і невпинно вірить у добро, не дивлячись на всі життєві випробування.

Спершу Енн доводиться завойовувати довіру нових батьків, які, взагалі-то, розраховували всиновити хлопчика, який би допомагав поратися по дому. Дівчинці також нелегко соціалізуватися в новому середовищі, серед сусідів і однокласників, адже вони нерідко намагаються зачепити і принизити дитину, начепивши ярлик «тиждівчинки» (спойлер: безуспішно).

Зрештою, Енн — та сама подружка, споріднена душа, яка потрібна всім нам без винятку. 

4. ТУКА І БЕРТІ (Tuca & Bertie, 2019-…)

Джерело

Анімаційний серіал від творців «Коня БоДжека» про дружбу двох 30-річних пташок, що мешкають в одному домі. Берті — тривожна, обережна і мрійлива співоча птаха. Тука ж — грайлива, зухвала і безтурботна туканша. Головних героїнь озвучують афроамериканка Тіффані Хеддіш (Тука) та американка китайсько-в‘єтнамського походження Алі Вонг (Берті). 

Ми чи не щодня стикаємося з тими ж проблемами, що і птахи: криза особистості, робочі клопоти, труднощі в сексуальному житті. Цей серіал характеризується наявністю “female gaze” (жіночого погляду), тобто робить головний акцент на жіночих історіях: вигорання, синдром самозванця, домагання на робочому місці, домашнє насилля і ще купа всього, з чим стикаються жінки по всьому світу. При цьому, «Тука і Берті» має більш оптимістичний характер оповіді в порівнянні з «БоДжеком», хоча схожостей має, звісно, безліч. 

5. БОЖЕВІЛЬНА КОЛИШНЯ (Crazy ex-girlfriend, 2015-2019)

Джерело

Нарешті, унікальний шоу-мюзикл про відчайдушну, але життєрадісну Ребекку, яка ніяк не може забути перше кохання. Нестримне бажання повернути колишнього змушує її переїхати в його рідне місто. Не надто оптимістичний початок, особливо враховуючи те, що героїня має справу з психічними розладами і сидить на таблетках.

Нещасливе дитинство Ребекки заклало фундамент її незліченним неврозам, депресії і емоційній стриманості. Її справедливо можна вважати експерткою в соціальній тривожності і впізнати себе в багатьох соціально незручних ситуаціях.

Шоу жонглює важкими темами настільки легко і весело, наскільки це можливо, але не просто так: музичні номери виступають метафорою внутрішнього світу героїні, що прориває її зовнішню стриманість. Вона роками діяла за вказівкою оточення, працювала на непотрібній їй «престижній» роботі. В один день вона вирішує докорінно змінити власне життя, незважаючи на думки інших.

Зрештою, це історія про жінку, що відправляється на пошуки омріяного чоловіка, а натомість знаходить себе.

Рейчел Блум (творчиня серіалу) зазначає, що гра з мізогінією в назві переосмислює поняття колишньої і де-дегуманізує жінок, яких зводять до мему “overly attached girlfriend”(надмірно прив’язана дівчина).

6. РАНКОВЕ ШОУ ( The Morning show, 2019-… )

Джерело

Американський серіал, в якому головні ролі дістались давно відомим нам Дженніфер Еністон, Різ Візерспун та Стіву Кареллу. 

У центрі оповіді — боротьба американської телеведучої проти сексуального домагання на роботі.
Ведучого головного ранкового шоу Америки Мітча Кесслера звинувачують в сексуальних домаганнях і відразу звільняють з посади. Його співробітниця залишається одна і починає панікувати. Поруч маячить недавно назначений голова телемережі Корі Еллісон і бажає скористатись ситуацією, аби осучаснити шоу — зробити його пікантнішим; таким, щоб кожний випуск викликав запальні суперечки в твітері. У результаті його інтриг партнеркою Леві стає Бредлі Джексон, імпульсивна сорокалітня лібертаріанка, яка ставить за мету свою журналістську амбіцію докопуватися до істини будь-якою ціною.

Хтось може вважати прийоми серіалу маніпуляцією, але це насамперед доволі чесна і детальна спроба розмови про владу, безпорадність, довіру і насилля, відтінки добра і зла і неочевидність репутацій.

Доволі важко навести приклади складних історій, які подаються так просто не тому, що люди їх навмисно спрощують, а тому, що дуже добре розуміють, про що говорять.

7. ЖИВЕМО СЬОГОДНІШНІМ ДНЕМ (One day at a time, 2017-…)

Джерело

Перший ситком в цій підбірці. Його переважно недооцінюють, а стрімінговий сервіс Netflix взагалі відмовився транслювати 4 сезон, який все одно вийшов, хоч і на сторонній платформі.

Шоу розповідає нам історію кубансько-американської родини, що проживає у невеликому районі Лос-Анджелесу. Пенелопа — мати-одиначка, ветеранка армії, страждає від ПТСР (посттравматичний стресовий розлад), мусить дбати двох дітей і свою ексцентричну кубанську маму.

Серіал рівною мірою апелює і до підлітків, і до дорослих, порушуючи такі важливі теми, як психічні хвороби, імміграція, сексизм, гомофобія, гендерна ідентичність, расизм.

У світі, де досі панує ненависть до чогось незвичного, що автоматично отримує ярлик «неправильного», цей серіал виконує дуже важливу роль, адже він намагається звести нанівець якомога більше стигм і стереотипів. Причому робить це невимушено і легко. 

Персонажі зображені не карикатурно, за ними цікаво спостерігати; наявна репрезентація ЛГБТ+ і небінарних осіб.

І наостанок: жанр ситкому передбачає гумор, а не знущання чи сексистські випади, як от в старих ситкомах (“How I met your mother”, “Scrubs”, “2 broke girls”). Гумор цього серіалу добрий, як мамині обійми і вартує уваги не менше, ніж вищезгадані шоу. 

8. ЧОМУ ЖІНКИ ВБИВАЮТЬ (Why women kill, 2019-…)

Джерело

Американський серіал з елементами чорного гумору, що розповідає про трьох жінок, які в різний час живуть в одному і тому ж особняку в Пасадені (штат Каліфорнія) і стикаються з подружньою невірністю. 

Перед нами розгортаються справжні характери. Три жінки — три часові епохи.

На думку багатьох глядач_ок найслабшим місцем вийшла сучасність. Якщо героїня Гудвін боролась за свободу, героїня Лью — за кохання, то героїні сьогодення переймаються грошима. 

Всі історії показуються одночасно і впродовж хвилини можуть бути показані епізоди з різних часів. І це не конфузить, бо персонажі дуже яскраві. Окрім головних героїнь і героїв — жінок, чоловіків, коханок і коханців, є ще купа другорядних. Їх, на диво, швидко запам’ятовуєш, незважаючи на калейдоскоп подій і часів. 

Спочатку це виглядає як комедія. Проте з кожною серією драматична складова посилюється, поки зрештою не досягає піку. 

Три жінки із трьох різних епох. Часи різні, а біда та сама. 

9. МОЛОДІ МИСЛИВИЦІ ЗА ГОЛОВАМИ (Teenage bounty hunters, 2020-…)

Джерело

Комедійний-драматичний серіал про дівчат-підлітків, які полюють на злочинців. Що? Так. 

Це свіжо, весело і стильно. Навіть порівняти з чимось в тому ж жанрі важко.

З однієї сторони, наші головні героїні — старанні учениці, одну з яких обрали лідеркою християнської громади; а з іншої, вони ведуть статеве життя, користуються зброєю, відловлюють злочинців, що геть не в‘яжеться з образом «ідеальної християнки».

Сюжет доволі незвичайний для історії про підлітків. Нас весь час перекидують від стандартних підліткових проблем до кримінального розслідування з гонитвою. Ця гра на контрастах точно не дає засумувати.

10. Я МОЖУ ТЕБЕ ЗНИЩИТИ (I may destroy you, 2020-…)


Джерело

Гострий серіал в дусі «Ейфорії», що порушує важливі теми сучасного суспільства: сексуальне насилля і принцип згоди. 

Головна героїня, Арабелла Ессіуеду, веде досить богемне життя в Лондоні: тусується з друзями і пише свою дебютну книгу, де планує виступити голосом свого покоління. Настає момент, коли книга ніяк не хоче писатись, тому Арабелла втікає ненадовго в клуб, аби побачити друзів, відклавши роботу на «потім». Однак в клубі стається страшне — в напої дівчини виявляється наркотик, і вона стає жертвою сексуального насильства. Арабеллi доводиться буквально заново збирати себе по шматочках: її життя змінюється безповоротно.

«Я можу тебе знищити» — фактично особистий проект британської акторки Міхаели Коел: вона зіграла головну роль, а також є сценаристкою, продюсеркою і режисеркою серіалу.

Цікаво, що сценарій Міхаела написала за мотивами її власного досвіду. Критики зауважують, що Коел дуже точно передає відчуття безсилля, яке відчуваєш під дією рогіпнолу.

Окрім детального розбору принципу згоди і моральних наслідків насилля, цей серіал — ще й надзвичайно фізіологічне шоу (прийом заборонених речовин, мордобій, зміна прокладок, згустки менструальної крові в ліжку) і енциклопедія «як не треба робити»: не треба звинувачувати жертву, не треба приймати до уваги образ жертви при винесенні вердикту і т.д. Яким би не був образ життя Арабелли, це не привід сказати «сама напросилась», «спровокувала», це в жодному разі не виправдання для агресора.

 

Текст: Олександра Гладченко
Ілюстрація: res.cloudinary.com
 

Підтримати нас на Patreon!         Залишити відгук! 


Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.