BBC Culture опитала 368 експерток і експертів кінематографу з 84 країн, щоб знайти кращі фільми, режисерками яких є жінки. Тепер у нас є ТОП-100.

Це не перша спроба BBC скласти список найвизначніших фільмів:



  Назва списку Кількість фільмів режисерок
2015 100 найвизначніших американських фільмів 2 (дві співрежиссерки)
2016 100 найвизначніших фільмів XXI століття 12 (жодного в першій двадцятці)
2017 100 найвизначніших комедій 4
2018 100 найвизначніших не-англомовних фільмів всіх часів 4


Рано чи пізно працівники BBC мали б зауважити дещо підозріле: катастрофічно мало фільмів від жінок. Тому це така собі спроба вшанувати діяльність талановитих кінематографісток, роботи яких могли бути з різних причин недооцінені в перших списках компанії. У результаті ВBC Culture провела своє наймасштабніше міжнародне опитування:

  • 761 фільм
  • 368 оцінювачок і оцінювачів (критики(-ні), журналіст(к)и, організатор(к)и фестивалів і академічні дослідники(-ці) кіно)
  • 84 країни — від Афганістану до Зімбабве.

 

Це найбільш гендерно збалансоване опитування з усіх, що проводила компанія:  

  • 185 осіб жіночого гендеру;
  • 181 особа чоловічого гендеру;
  • 1 небінарна особа;
  • 1 особа, що відмовилася вказувати гендер.

 

Завдання для кожної особи було назвати 10 своїх улюблених фільмів з жіночою режисурою, на основі чого за допомогою системи ранжування й був створений цей список. Як результат – ми маємо неперевершену колекцію фільмів, що демонструють силу, креативність, різноманітність кіно, які створили жінки з різних куточків світу: від німої картини Lois Weber «Shoes» (1916) до новітніх «The Souvenir» (2019) Joanna Hogg і «Portrait of a Lady on Fire» (2019) Céline Sciamma.

Здебільшого тут зібрані фільми 90-х років ХХ ст., і хоча найбільш популярними країнами виробництва були США, Франція, Великобританія, Німеччина, Італія, Бельгія та Канада, все ж до топ-100 потрапили фільми з України (!), Чеської Республіки, Аргентини, Ірану, Індії, Саудівської Аравії і Тунісу.  

Найвидатніші режисерки та фільми

Велична, нині покійна Agnès Varda здобула титул найпопулярнішої режисерки завдяки шістьом своїм роботам. Одразу за нею розмістилися Kathryn Bigelow, Claire Denis, Lynne Ramsay і Sofia Coppola.

Кращою, на думку критиків, кінокартиною є шедевр Jane Campion’s «The Piano» (1993). 

Визнана критикиня Ханна Вудхед в есеї про фільм, що переміг, хвалить унікальну новозеландську чуттєвість і непростих, справжніх жіночих персонажок у «пронизливій легенді, що говорить про всеохопне бажання кохати і бути коханими».

 

Тож, що у списку? Історія німого піаніста, що знову відкриває пристрасть, сусідить з екзистенціальною кризою городянки з Парижу; підривна сюрреалістична чеська комедія, заборонена в самій Чехії; три дні з життя самотньої матері в Бельгії; пригнічена сексуальність і ревнощі у Французькому іноземному легіоні, а також дивакувата дружба  між старіючою кінозіркою та юною випускницею в готелі Токіо — і це лише перші 5 фільмів! 

 

Представники BBC Culture відмічають, що як і раніше, вони створювали список не як прописну істину, а як відправний пункт для досліджень, дискусій і дебатів. Поділитися думками й зауваженнями щодо того, чого не вистачає у цьому списку, компанія пропонує у своєму профілі на фейсбуці, використовуючи гештег #100FilmsbyWomen. А я вдячна за те, що є гідний привід влаштувати марафон кіно від найкращих режисерок!

 

Ось і список. А виділені фільми створили в Україні.

100. The Kids are All Right (Lisa Cholodenko, 2010).

99. The Souvenir (Joanna Hogg, 2019).

98.  Somewhere (Sofia Coppola, 2010).

97. Adoption (Márta Mészáros, 1975).

96. The Meetings of Anna (Chantal Akerman, 1977).

95. Ritual in Transfigured Time (Maya Deren, 1946).

94. News From Home (Chantal Akerman, 1977).

93. Red Road (Andrea Arnold, 2006).

92. Raw (Julia Ducournau, 2016).

91. White Material (Claire Denis, 2009).

90. Fast Times at Ridgemont High (Amy Heckerling, 1982).

89. The Beaches of Agnes (Agnès Varda, 2008).

88. The Silences of the Palace (Moufida Tlatli, 1994).

87. 35 Shots of Rum (Claire Denis, 2008).

86. Wadjda (Haifaa Al-Mansour, 2012).

85. One Sings, The Other Doesn’t (Agnès Varda, 1977).

84. Portrait of Jason (Shirley Clarke, 1967).

83. Sleepless in Seattle (Nora Ephron, 1993).

82. At Land (Maya Deren, 1944).

81. A Girl Walks Home Alone at Night (Ana Lily Amirpour, 2014).

80. Big (Penny Marshall, 1988).

79. Shoes (Lois Weber, 1916).

78. The Apple (Samira Makhmalbaf, 1998).

77. Tomboy (Céline Sciamma, 2011).

76. Girlhood (Céline Sciamma, 2014).

75. Meek’s Cutoff (Kelly Reichardt, 2010).

74. Chocolat (Claire Denis, 1988).

73. On Body and Soul (Ildikó Enyedi, 2017).

72. Europa Europa (Agnieszka Holland, 1980).

71. The Seashell and the Clergyman (Germaine Dulac, 1928).

70. Whale Rider (Niki Caro, 2002).

69. The Connection (Shirley Clarke, 1961).

68. Eve’s Bayou (Kasi Lemmons, 1997).

67. The German Sisters (Margarethe von Trotta, 1981).

66. Ratcatcher (Lynne Ramsay, 1999).

65. Leave no Trace (Debra Granik, 2018).

64. The Rider (Chloe Zhao, 2017).

63. Marie Antoinette (Sofia Coppola, 2006).

62. Strange Days (Kathryn Bigelow, 1995).

61. India Song (Marguerite Duras, 1975).

60. A League of their Own (Penny Marshall, 1992).

59. The Long Farewell (Kira Muratova, 1971).

58. Desperately Seeking Susan (Susan Seidelman, 1985).

57. The Babadook (Jennifer Kent, 2014).

56. 13th (Ava DuVernay, 2016).

55. Monster (Patty Jenkins, 2003).

54. Bright Star (Jane Campion, 2009).

53. The Headless Woman (Lucrecia Martel, 2008).

52. Happy as Lazzaro (Alice Rohrwacher, 2018).

51. Harlan County, USA (Barbara Kopple, 1976).

50. Outrage (Ida Lupino, 1950).

49. Salaam Bombay! (Mira Nair, 1988).

48. The Asthenic Syndrome (Kira Muratova, 1989).

47. An Angel at my Table (Jane Campion, 1990).

46. Near Dark (Kathryn Bigelow, 1987).

45. Triumph of the Will (Leni Riefenstahl, 1935).

44. American Honey (Andrea Arnold, 2016).

43. The Virgin Suicides (Sofia Coppola, 1999).

42. The Adventures of Prince Achmed (Lotte Reiniger, 1926).

41. Capernaum (Nadine Labaki, 2018).

40. Boys Don’t Cry (Kimberly Peirce, 1999).

39. Portrait of a Lady on Fire (Céline Sciamma, 2019).

38. Paris is Burning (Jennie Livingston, 1990).

37. Olympia (Leni Riefenstahl, 1938).

36. Wendy and Lucy (Kelly Reichardt, 2008).

35. The Matrix (Lana and Lilly Wachowski, 1999).

34. Morvern Callar (Lynne Ramsay, 2002).

33. You Were Never Really Here (Lynne Ramsay, 2017).

32. The Night Porter (Liliana Cavani, 1974).

31. The Gleaners and I (Agnès Varda, 2000).

30. Zama (Lucrecia Martel, 2017).

29. Monsoon Wedding (Mira Nair, 2001).

28. Le Bonheur (Agnès Varda, 1965).

27. Selma (Ava DuVernay, 2014).

26. Stories we Tell (Sarah Polley, 2012).

25. The House is Black (Forugh Farrokhzad, 1963).

24. Lady Bird (Greta Gerwig, 2017).

23. The Hitch-Hiker (Ida Lupino, 1953).

22. We Need to Talk About Kevin (Lynne Ramsay, 2011).

21. Winter’s Bone (Debra Granik, 2010).

20. Clueless (Amy Heckerling, 1995).

19. Orlando (Sally Potter, 1992).

18. American Psycho (Mary Harron, 2000).

17. Seven Beauties (Lina Wertmüller, 1975).

16. Wanda (Barbara Loden, 1970).

15. The Swamp (Lucrecia Martel, 2001).

14. Point Break (Kathryn Bigelow, 1991).

13. Vagabond (Agnès Varda, 1985).

12. Zero Dark Thirty (Kathryn Bigelow, 2012).

11. The Ascent (Larisa Shepitko, 1977).

10. Daughters of the Dust (Julie Dash, 1991).

9. Fish Tank (Andrea Arnold, 2009).

8. Toni Erdmann (Maren Ade, 2016).

7. The Hurt Locker (Kathryn Bigelow, 2008).

6. Daisies (Věra Chytilová, 1966).

5. Lost in Translation (Sofia Coppola, 2003)

4. Beau Travail (Claire Denis, 1999).

3. Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles (Chantal Akerman, 1975).

2. Cléo from 5 to 7 (Agnès Varda, 1962).

1. The Piano (Jane Campion, 1993).

 

Переклала та доповнила Юлія Адмірал

Джерело: матеріал BBC Culture

 


Якщо ви знайшли помилку, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Ctrl+Enter.